lördag 1 december 2012

Min Ölkalender



Välkomna ska ni vara till min lilla julkalender! Det betyder alltså att jag kommer recensera en julöl varje dag fram till julafton.
Vi börjar med en gammal belgisk goding från Liefmans och det är en Glühkriek. Det är då en spontanjäst öl som bryggs på körsbär och olika kryddor. Enligt Liefmans så ska man värma upp drycken till 70 grader innan man dricker den, men personligen så tycker jag att den är godare när den är kall. 

När man doftar på den så känner man tydliga toner av söta körsbär och olika kryddor. Ingefära, muskot, nejlikor, kanel och lite portvin. 

Vätskan är klar och färgen är vinröd med bruna nyanser. Det lilla skummet försvinner snabbt utan att lämna några spår på glasets vägg. 

Smaken är söt och fulla av körsbär och julkryddor. Man känner att det är en belgisk öl så fort man för glaset till munnen. En liten behaglig smak av pepparkaka ligger långt bak i gommen och gottar sig. 
Eftersmaken är sådär typiskt belgisk med aningen alkohol, en hel del sötma och ljuva kryddor. 

Den här ölen passar alldeles perfekt till pepparkakorna med ädelost framför brasan en kall Decemberkväll och får betyget 3.65/5.00 av mig. 
Vi ses imorgon 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar