fredag 21 december 2012

Lucka nummer 21

Den 21:a December är det Falcons Julmumma som gäller. Med det sagt går vi rakt på recensionen tycker jag.
Vätskan är mörkbrun och har ett fint fluffigt gräddvitt skum som knappt lämnar några spår på glaset.
Man knockas av kardemumma bara man närmar sig glaset med näsan. Kryddnejlika och inslag av pomerans.
Smaken är väldigt söt och full av de ovanstående dofterna med en hel del mörk sirap. Lite svartpeppar kommer också in på slutet.
Mumma är något som jag tycker är fint till julbordet, men det är lätt att det blir för mycket. Bara ett litet glas på sidan om, som man kan sippa lite då och då. Det är ju en dryck som inte riktigt för mig kan kallas för öl, utan mer som en öl-juldrink.
Av mig får den här mumman 3.4/5.0

Man kan ju även blanda sig en egen mumma om man känner sig på det humöret. Här är ett recept som jag har gjort på någon gång, dock så har jag inga bra mått utan man får prova sig fram tills man hittar sin nivå man vill ha.
Man börjar med att krossa kardemumma och häller lite gin över det som får dra ett tag. Sen tillsätter man lika delar av porter (tex Carnegie porter), någon julöl man tycker är god och tonic-vatten. Och sen skvätter man i lite Madeira eller portvin tills man tycker att smaken är bra.
Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar