måndag 3 december 2012

Lucka nummer 3



Nu kommer det en öl som inte är en julöl. Det är en barley wine från Nils Oscars bryggeri och den lilla rackaren ligger på hela 10,4 %. Personligen så tycker jag att det här är en julig öl.

Den bärnstensfärgade vätskan rinner lätt ner i glaset med ett vitt skum som lämnar små rester på glaset.

Dofterna man möts av är söta karamelltoner, en ljuvlig maltighet och torkade fikon. Lite alkohol kommer också fram, vilket man kan förstå då den ligger på 10,4%.

I smaken känner man genast av den söta karamellen och fikonen. det blir en ganska spritig och humlig känsla i munnen, men jag gillar den. Mera kolsyra än vad jag förväntat mig men det gör mig inget alls.
I eftersmaken känner jag av flera frukttoner, såsom päron och apelsinzest. Riktigt trevligt.

3.9/5.0 En riktigt bra öl som kommer vinna en hel del på lagring. Den passar säker bra till en fin grönmögelost i vintermörkret.  
Ses imorgon!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar