onsdag 19 december 2012

Lucka nummer 19

19:e dagen i kalendern dricker jag en "coffee stout" från Nils Oscars bryggeri och den ligger på 6.4%. Det är ett samarbete mellan Johan & Nyström och Nils Oscars. Ölen har då bryggts med Espresso-bönor från Brasilien om jag inte minns fel.

En kolsvart vätska rinner ner i mitt glas och upp stiger det ett maffigt, mörk-beigt skum som är nära inpå 3 cm högt. När skummet lägger sig så finns lite rester kvar på glastes vägg.

Den doftar verkligen kaffe och mörk choklad. Mycket humle och även rostad malt.

Smaken är bitter till en början, med en rejäl espresso-känsla. Kakao och kaffe med en liten citron-twist. Lite köttbuljong är också något jag tycker jag kan känna. Och till avslutning så kommer en liten men ack så fin vanilj-ton med en värmande alkoholkick. Snyggt gjort.
Det här är en väldigt krämig och mastig öl med riktigt bra smaker och skön beska.Passar sig nog bäst när man tillbringat hela dagen utomhus i kylan och kommer in i värmen, törstande efter något som är starkare än kaffe. 3.7/5.0 bjuder jag för den
Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar