söndag 2 december 2012

Lucka nummer 2



Den 1:a adventsölen får bli en 8 % imperial porter med namnet Midvinterblot från Sigtuna brygghus!
Jag kommer ihåg hur imponerad jag blev när jag smakade förra årets version av den är ölen som då låg på 11 %. Vi får väl se om den här är i närheten av förra årets.

Det är en svart klar vätska som rinner ner i glaset. Ett robust skum med en varm brun färg lägger sig tung på den mörka vätskan och försvinner efter ett tag utan att lämna några större spår på glasets vägg.

Dofterna som man möts av är starka kaffe och mörka chokladtoner. En rätt så rejäl beska och en liten dos av alkohol. Och en doft jag inte riktigt får grepp om, men efter ett tag så lossnade det, röda bär! Körsbär och hallon så klart.

Smaken är väldigt chokladig med svagare smak av kaffe och lite söt kola. De röda bären kommer in i smaken tillsammans med en ganska stor del beska. Alkohol och brända toner kommer som avslutning på det hela.    

En helt okej imperial porter som kommer vinna en hel del på lagring. Den är tyvärr inte i närheten så bra som förra årets midvinterblot var, i nuläget så tycker jag att den är lite väl spretig och spritig, vi får som sagt se hur den förbättras om något år. Den får 3.3/5 på min lilla skala.
Ses imorgon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar