lördag 8 december 2012

Lucka nr 8

St Eriks God Jul Porter

Då har vi kommit fram till ett av mina lokala bryggerier, och det är St Eriks bryggeri! Jag tycker om St Eriks och har nästan aldrig blivit besviken på deras öl. Dessutom så är den här ölen en porter vilket jag är extremt svag för.

Den mörka, nästan svarta vätskan rinner ner i glaset och ett ljusbrunt fint skum lägger sig som ett duntäcke på ölen. Skummet lämnar några få rester på glaset.

Jullimpa och nötter, blaskigt kaffe och karamell. Choklad, kola och en fin touch av citrus. Trevliga dofter, vi hoppas att den smakar lika bra.

Smaken är besk och lite blaskig. Enligt mig lite för tunn för att vara en porter. Tydlig smak av nötter och en hel del malt. Även lite kakao träder fram lite diskret. Lite väl mycket kolsyra för min smak. En ganska mustig öl, men det känns som om det saknas något.

Jag vet inte om jag vill kalla den här ölen för porter, jag tycker nog att det här är en mörkare ale. Det är en ganska enkel öl som inte sticker ut, helt okej men jag har druckit mycket bättre från St Eriks.
2.9/5.0 okej men jag förväntade mig bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar