torsdag 13 december 2012

Lucka nummer Lucia


Ja nu var det då Lucia och det ska vi väl fira med en whisky! Idag dricker jag en för mig ny whisky som jag har varit lite nyfiken på ett tag. Det är "Islay Legend Aged 8 Years Blended Scotch Whisky". Den kostar 275 bagis på systembolaget och vi ska nu se om det är en flipp eller flopp.

Färgen på den är gyllengul och den har en mild rökighet med fin fatkaraktär när man doftar första gången på den. Päron och pepparkaka känner man också av.
Smaken är ganska spritig och rökig, på ett behagligt sätt. Karamell och torkad frukt med lite toffee. Fina tjärtoner och en liten sälta.

En prisvärd whisky som nu förmodligen kommer att bli min nya hus-whisky. Passar säkert lika bra före maten som efter. Det enda problemet jag ser med den här whiskyn är att den är på tok för lättdrucken, vilket kan resultera till en ganska rejäl huvudvärk dagen efter.

4.1/5.0 får den för att den ligger så bra i pris med tanke på den fina smaken.
Ses imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar