onsdag 19 september 2012

Eskilstuna Fristadens Stolta Imperial Stout



Denna afton dricker jag en öl från Eskilstuna Ölkultur som heter "Fristadens stolta imperial stout". Imperial stout är en väldigt mörk (nästan svart) överjäst öl, och imperial betyder att den har hög alkoholhalt (bör ligga på minst 7 volymprocent). Nog om det och till recensionen.
När jag häller upp den i glaset ser jag att det är en oljeliknande vätska som kommer ur flaskan och lägger sig tungt i glaset. Ett tunt lager ljusbrunt skum träder fram. Dofterna jag direkt möts av är mörk choklad och kallt kaffe, även fina toner av läder, vanilj och lakrits.
Smaken är mycket salmiak och kakao, brända malttoner. En fin beska byggs upp. I eftersmaken känner man även av lite citrusfrukter, vilket tyder på att den är ganska kraftigt humlad vid bryggningen. Kolsyran är näst intill obefintlig, vilket jag uppskattar.
Priset på den här ölen är 35.90:- Okej pris för en bra svensk imperial stout.
3.7/5 är mitt betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar